به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، آرش محبینژاد ، با اشاره به اینکه هنوز انجمن در جریان جزئیات داخلی سازی قطعات خودروهای جدید قرار نگرفته است، اظهار داشت: البته قطعه سازان به صورت انفرادی جلساتی را با خودروسازان برگزار کرده و موضوعاتی در خصوص چگونگی داخلی سازی قطعات جدید مطرح شده است.
وی با بیان اینکه براساس قراردادهای جدید شرکتهای خودروساز با شرکتهای خارجی باید در ابتدا 40 درصد ساخت داخل رعایت و سپس آن را به 70 درصد برسانند، افزود: در حال حاضر شرکتهای خودروساز با قطعه سازان حجیم از جمله قطعات تزئینی داخل و خارج خودرو که واردات آنها مقرون به صرفه نیست، تعاملاتی را انجام دادند. همچنین در مورد قطعاتی که مزیت نسبی در داخل کشور دارند هم صحبتهایی مطرح شده اما نکته اساسی اینجاست هنوز قطعه سازان نمیدانند برنامه شرکتهای خودروسازی برای افزایش ساخت داخل خودروهای جدید از 40 درصد به بیش از 70 درصد چیست.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو اضافه کرد: امروز حجم زیادی ازپتانسیل بخش قطعه سازی کشور بلااستفاده است آنها نگرانند در فاصله بین افزایش ساخت داخل تولیدات از 40 درصد به 70 درصد در چه شرایطی قرار میگیرند.
محبینژاد از اعلام نگرانی شرکتهای قطعه ساز از ورود خودروهای جدید وبیکاری آنها خبر داد و گفت: عملاً با ورود خودروهای جدید تیراژ خودروهای فعلی کاهش خواهد یافت و این کاهش تیراژ اثرات بدی را به قطعه سازان داخلی وارد خواهد کرد. از دو شرکت خودروساز بزرگ کشور درخواست میکنیم تا برنامه آتی تولید خودرو و تأمین ساخت داخل را اعلام نمایند تا بخشی از نگرانی قطعه سازان برطرف شود.
وی با اعلام اینکه امروز وضعیت نقدینگی واحدهای قطعه سازی به شدت وخیم است، تصریح کرد: با وجود آنکه دو شرکت ایران خودرو و سایپا در پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان اقداماتی انجام دادهاند اما باید بگویم هنوز این بخش با کمبود نقدینگی روبهرو است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو عدم بازپرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان از شرکتهای خودروساز را یک از عوامل کسری نقدینگی صنعت قطعه سازی کشور دانست و اظهار داشت: در 4 سال گذشته نرخ ارز و نرخ نهادههای تولید به صورت میانگین 5 برابر شده است که در این راستا حداقل نیازمند افزایش 5 برابری نقدینگی در واحدهای قطعه ساز هستیم. اما متأسفانه نه تسهیلات بانکی و نه آورده سهامداران شرکتهای قطعه ساز جوابگوی نیاز نقدینگی تولیدکنندگان این بخش را دارد.
محبینژاد اضافه کرد: از سال 90 تا 92 کاهش تیراژ در صنعت خودروسازی کشور اتفاق افتاد هرچند ازسال 93 تاکنون اقداماتی برای افزایش تیراژ انجام شده است اما باید بگویم افزایش تیراژ مستلزم نقدینگی بیشتر در سطح قطعه سازان است که این موضوع اصلاً در این صنعت مناسب نیست.
نظر شما